هفت سین عربی یا هفت شین ایرانی

سفره هفت شین 

با سلام به تمامی دوستان عزیز و تشکر از شرکت در نظرسنجی . به به از ایام آخر سال و نزدیکی نوروز باستانی ایرانیان عزیز. امیدوارم سال جدید برای تمامی بچه ها سالی همراه با موفقیت و پول و شهرت و کار و تحصیل و...باشه. اما در اینجا مطلبی حائز اهمیت بود که بعد از تحقیق مناسب دیدیم با نزدیکی سال نو خدمت دوستان عرضه کنیم. البته مطالب زیر درخصوص جشن باستانی ما ایرانیان می باشد که اسناد آن را می توانید از اوستا بیابید و  ببینید که سفره عید چطور چیده می شده است و چه بلایی بر سر این فرهنگ کهن ما آمده است. برای بر پایی نوروز باستانی باید ۷ شین را چید و گاتاها (می توانید به اوستا مراجعه فرمایید) را خواند. آئین نوروز باستانی در گذشته ها اینگونه بود .... ۱۹ روز را ایرانیان جشن می گرفتند.. ۱ : نوروز همگان که از ۱ تا ۵ فروردین ماه بود که مردم به دیدار همدیگر می رفتند بعد از آن به دیدار فرمانروایان و پادشاهان - ۲ : روز ۶  فروردین ماه بود که ابوریحان به آن نوروز بزرگ می گفت که خرداد روز و روز زایش اشو زرتشت که درود اهورا مزدا بر او باد می باشد ۳ : نوروز ویژگان که در این روز شاه به دیدن افراد و نزدیکان و سپاه می رود - ۴ : فروردین روز از فروردین ماه است که می شود روز ۱۹ فروردین ماه و برای بزرگداشت درگذشتگان جشن می گرفتند... اما با فرهنگ مزخرف اعراب همه زندگی ما شده گریه و زاری و تو سرو کله کوبیدن و ...نوروز را مثل یک ایرانی برگزار کنید نه مثل یک عرب...یادتون باشد ما ایرانیان قبل از اسلام یکتا پرست بودیم...شده مثل جریان ولنتاین که یکی دیگر از مباحث وارداتی به ایران است و معلوم نیست دقیقاْ از کدوم جهنم دره ای از قرون وسطای مسیحیان درآمده و اصلاْ چی بوده در حالی که روز ۲۹ بهمن روز سپندارمذگان روز مهر و محبت قبل از این روز کذایی وجود داشته که متاسفانه به این آیین اهمیتی داده نشده است. سفرهء هفت شین باستانی که متشکل از عناصر ۷ امشامسپدان­ بوده که عبارت بودند از ۶ فرشته از فروزه های اهورا مزدا که نگاهبان محیط زیستند و عبارتند از ۱ : پاسدار آسمان(وارونا) ۲ : پاسدار زمین ۳ : پایدا­ر آب(امر داد) ۴ : پاسدار گیاهان : خرداد ­ ۵ : پاسدار حیوان(درواسپ) ۶ : پاسدار انسان   ۷ : اهورا مزدا - اما هفت شین سفره عبارت بود از  ۱ :آب ۲ : آتش ۳ : آینه ۴ :آ ویشن  ۵ : شاخه های مورد(نوعی درخت که برگ آن را در عطاریها می فروشند) و سرو  ۶ : آجیل ۷ : انار-  اما این سروده های گاتا ها- یسنا- هات­ ۲۸ بند ۱ و ۲ می باشد که در زیر آمده که با معنی و اعراب صحیح می باشد که در خواندن سرود ها دچار اشتباه نشوید. امید است بتوانید سفره ء هفت شین باستانی و ایرانی خود را بعد از ۱۴۰۰ سال دوباره ایجاد کنید و به طریق اجدادی جشن نوروز را بر پا کنید : 

آوا نوشت اهورایی از اوستا و الواح میخی با ترجمه

این آوا نوشت متن میخی-  اوستایی است که  می تونید سر سفرهء هفت شین بخوانید :

آ.اُ.رَ.مَ.ز.د.آ.- و.َز.َرَ.کَ.-{(ترجمه : اهورا مزدای بزرگ) پایان آوا نوشت میخی و شروع خط اوستایی)}- اَهیا- یاسا- نِمَنکها- اوستانَ زَستو-  رَفِز رَهیا-  مَئی نُیِئوش - مَزدا - پَئوا ورویم -  سپِن تَهیا- اَشا - ویسپِنک - شیَی اُتَنا - وَنگهِئوش – خرَتوم - مَنَنگهو- یا – خشنِویشا - گِئوش چا- اوروانم.. - ترجمه (با نیایش و دستهای بر افراشته، ای مزدا، نخست یاری و پشتیبانیِ سپنتا مینو(نفسِ پاک) را در خواست می کنم که همه کارها و کردارم هماهنگ با اشا(راستی)باشد، بدانوسیله خرد  وُهومن و روانِ جهان را خشنود می کنی - (بند 2){- یِ –  واو –  مزدا -  اهورا -  پَئیری جَسائی -  وُهو – مَنَنکها - مَئی بیو – داوُئی - اَ هواو - اَست وَتَس چا - هیَت چا – مَنَنکهو - اَیَپ تا - اَ شات – هَچا – یائیش – رَپَنتو - دَئی دیت - خواترِ } ترجمه(بشود(آرزو می کنم) ای اهورا مزدا که با یاری وُهومن(نیک اندیشی)به تو نزدیک شوم -  به من کامیابی ها و پاداش هائی را که از راه اشا (راستی و حقیقت) بدست می آید در دوجهان مادی و معنوی ارزانی شود،که از آنها برای پشتیبانان تو خرمی و سر بلندی پدید آید)

برترین زبان جهان از نظر نوشتاری و گفتاری بر اساس تحقیقات بزرگترین زبانشناسان جهان که درکتاب(خط اوستایی نوشتهء فرهاد آرمین نژاد)آمده - بقدری در بین ایرانیان غریب افتاده که حتی در رسوم ایرانی هم الفاظ مسخره پر از ایراد عربی جای آن را گرفته...به حدی که کتب مقدس و بند های مقدسش در نزد ما مردم مسخره جلوه نموده...باشد که از بربریت و فخر کردن به عربها...به خود آئیم. شاید باشید.   

  

 

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
محسن عسگری موحد یکشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:46 ب.ظ

سلام به ۸۱ ها
خوشحالم که کم و بیش همه رو میشناسم
بزودی در نزدیکی رودهن می بینمتون
پیشا پیش سال نو مبارک

مرتضی طلوع دوشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:01 ق.ظ

مثل اینکه دم عید بچه ها سرشون شلوغه کم نظر میدن!

هیثا عامری چهارشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 03:22 ب.ظ http://heysa.persianblog.ir

سلام
خوشحالم که اینجا رو پیدا کردم امیدوارم بتونیم هر چه زودتر یه بار دیگه دور هم جم بشیم

الهام یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:41 ق.ظ http://Www.shaigan.blogfa.com

درود......

KH سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:00 ق.ظ

doooooooooooooroooooooooood :D bi nazir, harf nadasht

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد